Jaar- en kwartaalabonnementen, softwarelicentie en hardware onderhoudskosten, kosten van schoonmaak en onderhoud aan bedrijfsgebouwen, abonnementen op vakliteratuur, verzekeringscontracten en energiekosten. Voorbeelden van bedrijfskosten die over een periode verspreid moeten worden.
Doorlopende kosten die vaak per jaar of per kwartaal worden gefactureerd wilt u in de juiste periode boeken om uw cijfers zo realistisch en betrouwbaar mogelijk te houden en daarmee de impact op uw bedrijfsresultaat te minimaliseren.
Daarnaast verwacht u mogelijk kosten aan het einde van het jaar en wilt u met een voorcalculatie kunnen werken zodat uw marge zo betrouwbaar mogelijk in het systeem zit.
Periode overstijgende kosten verdelen
Standaard NAV heeft geen tot zeer beperkte mogelijkheden om bovenstaande op een eenvoudige, beheersbare manier door te voeren. In de praktijk kampen veel Dynamics NAV gebruikers met fouten, omdat boekingen grotendeels handmatig uitgevoerd moeten worden.
Periodes in het grootboek en de crediteurenadministratie worden vooruit in de tijd opengesteld wat leidt tot verkeerde boekingen. Soms worden correcties vergeten wat weer resulteert in onjuiste financiële rapportages.
U verliest het overzicht en heeft te maken met vertroebeling van financiële gegevens.
Dynamics NAV oplossing
Met de module Kostenverdeling bent u volledig zelf in control in hoe u uw kosten wilt verdelen. U verwerkt uw facturen conform uw normale proces, en daarna kunt u op basis van sjablonen zelf regelen hoe deze facturen verdeeld moeten worden. Een voorbeeldsjabloon kan zijn:
- Het automatisch overboeken van het te verdelen bedrag naar een balansrekening van het type vooruitbetaalde kosten (huur, licenties of verzekeringen);
- Vanuit daar de kosten op het juiste moment in de juiste periode verdelen;
- Andere opties zijn verdelingen naar dimensies, andere rekeningen of zelfs het koppelen aan voorcalculaties.
Alle kostenverdelingen worden eerst in een voorstel aan u voorgelegd waar u zeer eenvoudig zelf paramaters kunt wijzigen. In een overzichtelijk dashboard kunt u precies zien wanneer welke kosten worden geboekt en houdt u grip op uw periodieke boekingen.
Vereffening kosten
Bij het verdelen van kosten over een periode kunt u ook uitgebreid rekening houden met verwachte en werkelijke kosten (voorcalculatie en nacalculatie). Op het moment van facturering worden de tussenrekeningen automatisch vereffend en worden de werkelijke kosten geboekt.
Kostenverdeling 2-Control
Kostenverdeling is eenvoudig in te richten en kan makkelijk worden beheerd via simpele boekingsfuncties. Gebruikers hoeven niet onnodig extra boekhoudperiodes te openen of in het grootboek maandelijks handmatige boekingen te maken en bij te houden. Geen onoverzichtelijke Excel-overzichten meer.
De Kostenverdeling add-on biedt ook een overzicht voor Planning & Control medewerkers dat de afloop van balansrekeningen helder en overzichtelijk weergeeft. Kostenverdeling is snel te implementeren en bespaart vanaf het eerste moment kosten.